

FX Agency, Kaliber, Greenberry, Born05 en iO digital openden gedurende één middag hun deuren voor jong talent, elk met een eigen programma. Van speeddates tot brainstorms: de agencies stonden klaar om kennis te maken met de volgende generatie creatieven. Het initiatief kwam voort uit een gedeelde zorg: veel creatieve jonge talenten worstelen met het vinden van hun plek in de creatieve sector na hun studie of tijdens hun stage. The Loop had als missie deze werelden in Utrecht te verenigen en zo het creatieve hart van de stad te versterken.

Een van de initiatiefnemers Noortje Braaksma benadrukt: “Zeker in de periode volgend op de Covid maatregelen, zijn veel netwerk gelegenheden voor deze doelgroep opgedroogd. Vanuit onderwijs herkennen wij met Fundamentals de behoefte aan nauwere aansluiting op het werkveld, maar bij de start van dit initiatief merkten we al snel dat deze wens bij veel agencies net zo aanwezig is.” Romke Janssen, operations director van Born05: “Met regelmaat hebben wij het over het hernieuwen van de banden met de Utrechtse creatieve opleidingen, de bureaus en de talenten. Maar het ontbreekt ons dan helaas toch vaak aan de nodige tijd hiervoor. Dus toen het team van The Loop ons belde, was dat perfecte timing! Born05 was meer dan graag een van de bureaus voor editie 1. Op naar editie 2!”
In deze eerste editie was het publiek van The Loop al erg divers. Studenten van allerlei creatieve opleidingen meldden zich aan, maar ook veel (afgestudeerde) junior creatives of professionals, die toe zijn aan een nieuwe plek of prikkel. Nadat de aanwezigen bij bureaus langs gingen, was er een gezamenlijke netwerkgelegenheid. Hier meldden zich nog weer eens een grote groep geïnteresseerden.
De organisatie was positief verrast over de prik op dit onderdeel van het programma: “Ons doel was om een netwerkgelegenheid op te zetten die niet alleen op junioren gericht was, maar voor een breed netwerk interessant was. Hier waren uiteindelijk een stuk of 150 creatieven bij elkaar, en de borrel hield lang stand. Ik denk dat we mogen aannemen dat er behoefte was aan een dergelijke gelegenheid voor verbinding.” aldus Noortje Braaksma. Een volgende editie van The Loop kan de organisatie bevestigen: “We nemen de lessen van deze eerste editie mee en werken met input van betrokkenen aan de volgende. We hopen creatief Utrecht te zijner tijd weer te verwelkomen.”
Door samen te werken met vijf vooraanstaande creatieve bureaus in Utrecht, legde The Loop directe verbindingen tussen (onder meer) opkomende professionals en potentiële werkgevers, waardoor connecties ontstonden voor de toekomst.
What’s next? Houd de website van The Loop in de gaten voor volgende edities.

Innoveren en verandering wil stimuleren? Challenge-Based Learning is een overtuigende strategie voor open innovatie.

Hoe kunnen projecten waarin onderzoekers en ontwerpers samenwerken, kennis opleveren die ontwerpprofessionals gebruiken in hun praktijk?

Hoe kunnen design en innovators echt verschil maken in complexe transities? Lees er meer over in dit nieuwe magazine met acht changemakers.
Vertel ons waar je aan werkt, dan verkennen we samen wat mogelijk is.