Vernieuwend onderwijs

Onderwijs maken betekent meebewegen met een wereld in verandering. Wij helpen opleidingen, docenten, studenten en professionals om bij te blijven. Dit doen we door onderwijs te ontwerpen dat aansluit bij wat er nu nodig is. Vanuit onze positie in de creatieve industrie verbinden we onderwijs en praktijk en creëren we leeromgevingen waarin iedereen leert door te doen, te reflecteren en samen te werken aan echte vraagstukken.

Onderwijs voor de vragen van vandaag

Het vakgebied van de creatieve professional verandert razendsnel. Dat stelt ook nieuwe eisen: naast een stevige basis in de eigen discipline is er steeds meer behoefte aan bijvoorbeeld intensieve multidisciplinaire samenwerking én aan ontwerpkracht, in situaties waar nog niemand weet hoe de oplossing eruit ziet.

Tegelijkertijd verandert ook het onderwijs zelf: bezuinigingen vanuit de overheid, teruglopende studentenaantallen en veranderende verwachtingen vanuit de samenleving vragen om constante herijking van het leeraanbod. Nog voor nieuw curriculum is ingevoerd, wordt er soms alweer wat nieuws gevraagd.

Zowel nationaal als internationaal werken we aan curriculumvernieuwing, verzorgen we onderdelen van opleidingen en beantwoorden we de leervragen van professionals met eigen programma’s. In onze programma's dragen we kennis over en wakkeren we nieuwsgierigheid, creativiteit en het probleemoplossend vermogen aan, dat nodig is voor de wereld van nu.

Leren in de tussenruimte

In onze aanpak leren we op de grenzen van disciplines, organisaties en sectoren. We werken met ons team, ons netwerk van docenten, onderzoekers en coaches en onze opdrachtgevers aan omgevingen waarin we leren door te doen. Daar ontstaan nieuwe verbindingen en inzichten.

Samen kijken we naar welke rol van betekenis de student, de docent, de onderzoeker én de praktijk spelen. We werken aan echte uitdagingen, in de praktijk.

Al meer dan tien jaar werken we als verbinder in dit speelveld: tussen opleidingen en werkveld, tussen onderwijsinstellingen onderling en tussen mensen die samen willen leren. Zo ontwikkelen we leeromgevingen waarin we elkaar verbazen over wat er allemaal mogelijk is.

Fotografie:
Clément Meyer, Samuel Wagner

Zien hoe we in de praktijk bijdragen aan Vernieuwend onderwijs?

De ontwerper in een circulaire toekomst

Circulair ontwerpen groeit uit tot een serieuze kracht in de creatieve industrie én bedrijfsleven. Wat vraagt dit van ontwerpers?

Lees meer

De minor Co-Design Studio: een framework voor samenwerken

Ontdek hoe het framework van de minor Co-Design Studio (met Hogeschool Utrecht) innovatie binnen het onderwijs ondersteunt.

Lees meer

De kracht van Challenge-Based Learning

Innoveren en verandering wil stimuleren? Challenge-Based Learning is een overtuigende strategie voor open innovatie.

Lees meer

Case: Sustainable City Challenge

Datum
In samenwerking met
October 2025
Utrecht Challenge Alliantie
No items found.

Studenten co-creëeren voor urgente thema’s in de stad

Sinds 2020 organiseren we de jaarlijkse Sustainable City Challenge in Utrecht: een week waarin circa 100 studenten van diverse opleidingen samen werken aan echte casussen uit de stad. De week is een praktische leerervaring, zowel voor studenten als opdrachtgevers, docenten en coaches. Deelnemers worden uitgedaagd om de juiste vragen te stellen en oplossingsgericht te werken.

Een vraagstuk over deze sector?

Stuur ons een bericht, we leren je graag kennen.